Een bedrijf oprichten is niet goedkoop. Het is dan ook aan te raden te besparen waar mogelijk! Bovendien is het als startende ondernemer een doolhof aan regels en richtlijnen. Hierdoor is het vaak moeilijk de tijd te vinden om je te buigen over de creatie van een aangename werkomgeving, zonder zware kosten te maken. Net daarom geven wij met plezier 4 cruciale tips waar je op moet letten van zodra je jouw eigen kantoor opricht.
- De locatie van je kantoor
Heel vaak zijn jonge bedrijven geneigd zich te settelen in steden. Maar het grote nadeel hieraan is de kostprijs: huren in een stad neemt vaak een onnodig grote hap uit je budget. Vaak heeft de stadsrand evenveel interessante ruimtes te bieden tegen een veel lagere prijs. Bovendien is de rand ook een pak makkelijker te bereiken. Minder verkeer, meer parking … Ook voor zij die met het openbaar vervoer of de fiets komen is de stadsrand een erg haalbare kaart.
Je kan daarnaast ook inzetten op thuiswerk. Zo kan je bijvoorbeeld voorzien in een mini-interieurpakket voor je personeel om jouw bedrijf een beetje in huis te halen. Daarnaast voorzie je in een strategisch gelegen kantoor waar samenkomen mogelijk is. Denk aan een locatie vlakbij het station, een tram- of bushalte, carpoollocatie …
- Huur enkel de ruimte die je echt nodig hebt
Zoek een kantoorruimte die je multifunctioneel kan inrichten, eerder dan een groot kantoor waarvan je de oppervlakte niet nuttig kan gebruiken. Natuurlijk moet wél alles aanwezig zijn! Voldoende bureaus voor je personeel, eetzaal en/of keuken, vergaderzaal … Je kan eventueel, afhankelijk van de grootte van je bedrijf, zelfs voorzien in stille ruimtes of kleine brainstorm cubes.
Kies je ervoor om je personeel (en jezelf) veel te laten thuiswerken, kan je plaats besparen door niet iedereen een eigen bureau te geven. Werk met flex desks en een weekplanning waarin aanwezigheden van werknemers voor iedereen zichtbaar zijn.
- Maak gebruik van aftrekbare kosten
Financieel gezien is het uiteraard nog altijd aantrekkelijk om te huren – want heel wat kosten zijn aftrekbaar van je belastingen. Denk maar aan huur, verbouwingskosten, inrichtingskosten, energie … Ook het huren van meubilair kan je aftrekken. En wie meubilair huurt, kan regelmatig kiezen voor een update van het bedrijfsinterieur.
- Co-working spaces
Stel dat je nu de ideale locatie hebt gevonden, maar deze nog te groot is voor jouw bedrijf. Geen probleem, want dan deel je die toch gewoon? Kies voor co-working en verdeel de huurkosten met een ander (startend) bedrijf. Dergelijke samenwerking kan mogelijks zelfs nuttig zijn voor ieders business!
Klaar voor je eigen kantoor? Wij helpen je graag met advies op maat en een interieur waar je elke dag productief in kan werken. Neem contact op met ons, en wij plannen zo snel mogelijk een eerste afspraak in.